Jumaat, 2 Disember 2011

Dara,kebenaran yang selama ini terlindung




"Razak, apa masalah kau sebenarnya Razak? Lina tu aku tengok dah baik sangat dah Razak, apa yang kau cari sebenarnya?"

"Aku nak cakap serba salah la Zam, aku..aku...aku sayang Lina tu..."

" laaaa, dah kau sayang, yang kau pergi clash dengan dia kenapa? kesian aku tengok dia tau tak Zak, apa yang kurang kat dia? cuba bagitau aku, dah la lawa mcm lisa surihani, kerja pulak engineer, umur pun bukan la tua sangat, baru 25 tahun, pandai masak, pandai kemas rumah, pandai amik hati orang tua...apa lagi yang tak kena Razak???"

" Aku tak boleh nak cerita la Zam, nanti akan mengaibkan orang, takpe la, biarlah rahsia. Biar hanya aku dan dia je yang tau sebabnya kami clash"


Pada pendapat korang semua, hasil daripada perbualan dua orang sahabat di atas, apa yang korang dapat agak? adakah Lina itu seorang Alien, yang sangat misteri, misteri seperti dalam cerita Men In Black 3, yang tak mampu diceritakan oleh Razak kepada sahabatnya? atau pun Lina itu adalah dari keturunan puteri Bunian?

Bukan tu sebabnya, soalan retorik sangat, kalau dah taknak bukak aib, clash tiba-tiba tu apa lagi kalau bukan sebab Razak rasa tergugat lepas tahu yang makwe dia telah hilang dara kepada lelaki lain.

Macam mana Razak boleh tahu yang makwe dia bukan lagi anak dara? adakah Lina itu janda? atau Razak ada sesi 'test drive' sebelum kahwin, atau Razak kerja Doktor pakar sakit puan dan kebetulan Lina datang check pap smear kat Klinik dia?

Tidak para hadirin dan hadirat sekalian, majoriti sebab utama pakwe tau adalah kerana sikap rela hati makwe mengaku yang dia dah hilang dara.

Persoalanya, adakah perempuan wajib melakukan sesi pengakuan hilang dara sebelum berkahwin, especially 2, 3 minggu sebelum kenduri di jalankan?

Ataupun, pengakuan dosa ini dilakukan sebab rasa bersalah yang menyelubungi hidup si gadis?

Kebenaran pasal dara yang selama ini terlindung :


**********************



Kebenaran Pertama

Lelaki bujang, tidak mampu menilai samada perempuan itu dara atau tidak, tidak kiralah masa dating, atau masa malam pertama. Ini adalah kebenaran.

Kebenaran yang lebih lanjut... sedangkan doktor pakar puan pun tidak tahu samada perempuan itu gadis dara atau pun tidak hanya dengan melihat dengan mata kasar pada waktu malam, di dalam bilik yang gelap, sambil diri dipenuhi rasa ghairah dan kepala dah penuh air.

Even, Bidan yang dibantu oleh ilmu 7 jenis bunga yang mempunyai 7 kelopak dikutip dari 7 hutan pada masa 7 malam pun tidak dapat meneka dengan tepat samada perempuan itu masih mempunyai dara atau tidak dengan pandangan mata kasar.

Jadi apakah rasionalnya perempuan pergi mengaku dia sudah tiada dara kepada pakwenya? ini adalah satu perbuatan bodoh yang dilarang oleh Agama, perbuatan ini dinamakan membuka keaiban diri sendiri dan menayangkan kejahilan kepada umum.

Sekali lagi, aku ingin mengingatkan, Islam bukanlah seperti agama Kristian yang mempunyai konsep Confession atau sesi pengampunan dosa. Korang tak perlu mengaku dan meluahkan kesilapan dosa korang kat Pak Imam atau tok Guru hanya untuk mendapatkan keampunan... INI SALAH.

Korang perlulah bertaubat; solat taubat, berdoa memohon keampunan dan kemudian insaf dari mengulangi kesilapan yang lalu. Takda sesi mengaku dosa ye adik-adik.

************************

KEBENARAN KEDUA

Adakah selaput dara itu penting bagi pihak lelaki?

Selaput dara itu tidak penting bagi lelaki, nak nak lelaki bujang yang tak pernah sentuh perempuan, malahan lelaki bujang itu sendiri tidak tahu pun apa itu dara.

Jadi, apakah yang penting?

Yang penting adalah maruah 'Dara' itu. Kesucian itu, maruah seorang lelaki yang mahu perempuannya exclusive untuk dirinya.

Jika anda sudah kehilangan dara sekalipun, berilah saki baki maruah yang tinggal kepada kekasih anda. Manusia mana yang tidak melakukan dosa? Manusia itu lemah dan sering terdedah pada dosa.. mohon ampun dan teruskan kehidupan. Berikan keyakinan pada pakwe anda.

Apabila perempuan Volunteer mengaku bahawa dirinya sudah kehilangan dara dekat bekas kekasih lamanya, maka kekasihnya akan merasa tercabar, nak nak pulak kalau bekas pakwe perempuan itu lebih nampak gagah, maskulin dan hebat dari dia. Lagi la mamat ni panas hati..

"Razak, errmm Razak... tarikh tunang kita tak lama lagi kan baby. Ayang dah tak sabar nak tunggu detik-detik bahagia kita bersama Bie"

" Ye la Ayang, Bie pun dah berangan-berangan dah ni nak kongsi hidup dengan ayang, bie nak sehidup semati dengan ayang, bie sayang ayg sangat, bie dah tak pandang perempuan lain dah, I truly deeply madly love you Lina"

" Tapi baby....ayang ada something nak bagitau baby ni, tapi ayang takut, ayang takut nak cerita, ayang takut baby tak dapat terima kenyataan ni"

STOPPPPPPPPPPP!!!.... kalau korang sayangkan hubungan itu, kalau korang sayangkan pakwe korang, kalau korang taknak pelamin angan korang musnah, jangan sambung hasrat hati korang nak mengaku yang korang dah hilang dara dengan bartender Modestos masa ladies nite. tolong la Lina, jangan teruskan hasrat hati itu lina..

Tapi kalau korang degil.........

"apa dia Lina, it is sound like serious matter, Apa lagi pasal u yang i taktau? pasal parut apendiks kat perut tu ke? atau pasal u ada masalah berdengkur?

" bukan tu dear, parut apendiks ngan bedengkur tu hanyalah kuman kalau nak bandingkan dengan kebenaran yang sebenar. ini adalah tentang kesucian diri i di mata u darling"

" errr, apa dia Lina, katakan saja, luahkan, i janji i takkan marah, takkan lari dari u, takkan tinggalkan u tak kisah lah apa pun yang terjadi. i terima"

"sebenarnya sayang............i...i.....i...... i dah takde dara"

" Hahhhhhh????? takde dara???? siapa lelaki tu Lina?"

" Jimmy, Bartender kerja modestos jalan P.Ramlee tu...tapi Razak, i sumpah, it is just one night stand, takde melibatkan perasaan cinta, lagipun hal ni dah lama sangat jadi.... 3 tahun sebelum i jumpa u Razak"

" But why u tell me pasal ni Lina. seriously i tak perlu tahu pun, bila u cerita macam ni, u buatkan hati i jadi kecewa sangat, kalau u tak cerita pun, i takkan tahu, dan bila u cerita u bukak pekung dada u sendiri, are u expect me to accept it dalam sekelip mata lina?"

"Tapi Razak, u dah janji takkan tinggalkan i walau apa pun yg terjadi"

"I rasa, i perlukan masa lagi untuk kita berdua Lina, i perlukan masa untuk terima hakikat ni"

Haaaaa... kan dah clash, kalau anda diam je, takda la jadi adengan mcm ni. walaupun dia terima anda sekalipun, tapi lepas tu pandangan dia terhadap anda sikit sebanyak tercalar.

Lelaki merasakan egonya tercabar, lelaki akan mula berfikir yang bukan-bukan, dia akan mula paranoid, dia akan mula fikir Jimmy akan datang majlis kenduri kawen, sambil bawak kawan-kawan dan gelakkan kat depan pelamin....

"Hahahaha, bodoh punya Razak, kawin dengan bekas aku, cuci mangkuk la kau, aku dah rasa dah bini kau tu"

Padahal, orang gila je yang berani terjah kenduri orang buat mcm tu.


***********************

KEBENARAN KETIGA

Berhenti dari assuming bahawa lelaki moden sudah tidak pentingkan hal dara

ATAU....

Berhenti dari menyedapkan hati dengan buat persoalan retorik :

"virginity, isn't it matter?"

Yes, Virginity is matter!!!!, bagi lelaki religious, kolot, modern, urban, profesional, kampung, bandar, orang putih, orang hitam atau orang kelabu... YES dara itu penting..

walaupun ada lelaki urban dan 'konon-konon terbuka' cuba untuk menjadi hero dengan menyatakan...

"nahhhh.... virgin? siapa peduli lagi perempuan tu virgin ke tak, kalau dah sayang kawin je la"

Sebenarnya lelaki itu gila bayang atau dia tengah susun ayat nak ngorat korang untuk ajak korang tidur semalam.

Sebenarnya, jauh dalam sudut hati dia, dia masih menghormati tentang idea 'kesucian dara' dan of course la dia mahukan perempuan 1st hand sebagai isteri.

Exclusive, Tidak berkongsi dengan orang lain, 'aku hebat sebab isteri aku dara'. Ini semua adalah fitrah semulajadi spesis jantan, perasaan ini develop secara semulajadi tanpa perlu diajar dengan falsafah atau didikan seks.

JADI.. jangan buat pengakuan korang dah takde dara kepada lelaki, ia akan memburukkan lagi keadaan....please stop it!

*************

KEBENARAN KEEMPAT

Lelaki bujang yang innocent tidak tahu pasal dara.

Jika lelaki bujang tau bezakan anda dara atau tidak jawapannya samada dia sendiri sudah tidak teruna, pernah pecahkan dara atau pernah langgan bohsia.

Jadi lelaki yang bermaruah tidak akan sama sekali kemukakan soalan ini

" awak.. awak... awak dara lagi tak?" memang makan pelempang kalau lelaki tanya mcm ni.

" awak.. awak.. awak pernah buat seks tak?" jangan kawin dengan lelaki mcm ni.

"awak.. awak.. dara tu mcm mana ye? boleh tunjuk kat saya tak?" Tahan teksi dan balik rumah, jangan dating dengan dia.

*************************

Bak kata Abah aku..

" kalau kamu sendiri tanya pasal dia dara ke tak, maknanya dia pun berhak tanya kamu teruna ke tak. Kalau kamu tau dia dara ke tak, maknanya kamu dah pernah buat"

"habis tu mcm mana Abah?"

" Kamu tak berhak tanya dia ada dara ke tak, kalau kamu dah sayang dia, kamu terimalah dia seadanya, benda yang lepas tu biarkan, tutup buku lama dan bukak buku baru. Dalam dunia ni mana ada manusia yang tak buat dosa Ikar"

Artikel asal dari PenyuXP..





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ShareThis